Katalog produktów

Dane kontaktowe

ul. Króla Augusta 50
35-210 Rzeszów

tel.  17-8524-610
kom. 603-506-204

Czynne Pn-Pt
8:00-16:00
Sobota
9:00-12:00

Przyczyny uszkodzeń

Okres bezawaryjnej pracy turbosprężarki jest w dużym stopniu zależny od sposobu jej eksploatacji. Jednak należy podkreślić, że zdarzały się serie urządzeń, które były słabo dopracowane przez producentów i ulegały awariom po stosunkowo małych przebiegach. Typowym objawem uszkodzenia turbo są wyraźnie odczuwalne drgania pochodzące z okolicy, w której jest zamontowana. Przy dużych uszkodzeniach słyszalne jest ocieranie metalu o metal, z rury wydechowej wydobywa się duża ilość białego dymu, a samochód nie uzyskuje dotychczasowych przyspieszeń.

 

PRZYCZYNY USZKODZEŃ

- zanieczyszczony olej
Dochodzi do nich najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także wefekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromnezagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk. Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk  wskutek czegouszkodzeniu ulegają wałek i obudowa

- ograniczone smarowanie lub jego brak
Uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownychwłaściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. wwyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Dodatkoworozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenietemperatury ich pracy.

- praca w ekstremalnych warunkach
Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnieniei temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniuuszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnikagdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jakrównież ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.  

- zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym
Dochodzi do nich w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego, jak też przyczynąmoże być niedokładny montażu. Sól w okresie zimowym lub piasek, jak również wszelkiezabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitegouszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak naprzykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatekturbin.


Turbosprężarki o zmiennej geometrii są wrażliwe na jakość paliwa. Zanieczyszczenia osadzają się z czasem na elementach kierujących strumień spalin na łopatki wirnika napędzającego turbiny. Elementy te zacierają się i zmienna geometria przestaje działać, a skutkiem tego sprężarka przeładowuje lub doładowuje zbyt słabo. Częstą przyczyną poważnych awarii są kolizje – nagłe zatrzymanie silnika i przerwa w dopływie oleju do wirujących elementów doprowadza do zatarcia lub nawet do uszkodzeń obudowy.

Typowe usterki „ze starości” to przerdzewiały zawór regulacyjny, z czasem od zanieczyszczeń zawartych w powietrzu zużywają się też łopatki wirnika sprężarki. Wirnik napędowy turbiny może się wyszczerbić z powodu kontaktu z obudową lub nawet urwać po zatarciu.

Uszkodzone turbosprężarki można regenerować. Nasz warsztat posiada stosowną wiedzę, doświadczenie oraz zestawy naprawcze. Koszt typowej regeneracji jest kilkakrotnie niższy od ceny nowego urządzenia.


źródło: motofakty.pl & moto-market.pl

Nasze produkty

Nasze produkty

O sklepie

Nasz sklep w internecie

 
UA-28219815-1